I den här e-tjänsten kan du ansöka om ersättning ur resegarantin. På Kammarkollegiets webbplats kan du läsa mer om vad som gäller för att kunna ansöka om ersättning.
Läs mer på kammarkollegiet.se
Innan du börjar fylla i e-tjänsten, förbered dig genom att:
- ha en giltig e-legitimation
- kontrollera att det inte gått längre tid än tre månader från det att det stod klart att hela eller delar av din resa inte kunde genomföras av reseaktören
- ha en e-postadress dit vi kan skicka en bekräftelse
- ha ett clearingnummer och kontonummer till den bank där vi kan sätta in ersättningen. För utländska bankkonton behöver du ha BIC-kod och IBAN-nummer.
Dokument du ska ladda upp i e-tjänsten
- kvitton eller kontoutdrag
- resehandlingar, till exempel bokningsbekräftelse
- eventuellt övriga dokument
Om du behöver pausa e-tjänsten
Om du behöver göra en paus när du fyller i e-tjänsten så kan du spara ifyllda uppgifter genom att klicka på spara. Tänk på att efter 60 minuter av inaktivitet i e-tjänsten så loggas du ut av säkerhetsskäl och de uppgifter som du inte har sparat behöver du fylla i på nytt.
Spara inte uppgifter i e-tjänsten under en längre tid – vid uppdateringar raderas sparade utkast som inte skickats in till oss. Du öppnar ditt sparade ärende på Min sida, här uppe till höger.
Vår hantering av personuppgifter i e-tjänsten
Läs om hur vi hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har