I den här e-tjänsten kan du ansöka om ersättning ur resegarantin. På Kammarkollegiets webbplats kan du läsa mer om vad som gäller för att kunna ansöka om ersättning.
Läs mer på kammarkollegiet.se
E-tjänsten uppdateras 18 september – skicka in ditt sparade ärende innan dess
På torsdag den 18 september 2025 kl. 07-12 kommer vi att uppdatera e-tjänsten. De ansökningar som är sparade men inte har skickats in kommer då att raderas. Skicka in ditt ärende innan uppdateringen.
Innan du börjar fylla i e-tjänsten, förbered dig genom att:
- ha en giltig e-legitimation
- kontrollera att det inte gått längre tid än tre månader från det att det stod klart att hela eller delar av din resa inte kunde genomföras av reseaktören
- ha en e-postadress dit vi kan skicka en bekräftelse
- ha ett clearingnummer och kontonummer till den bank där vi kan sätta in ersättningen. För utländska bankkonton behöver du ha BIC-kod och IBAN-nummer.
Dokument du ska ladda upp i e-tjänsten
- kvitton eller kontoutdrag
- resehandlingar, till exempel bokningsbekräftelse
- eventuellt övriga dokument
Om du behöver pausa e-tjänsten
Om du behöver göra en paus när du fyller i e-tjänsten så kan du spara ifyllda uppgifter genom att klicka på spara. Tänk på att efter 60 minuter av inaktivitet i e-tjänsten så loggas du ut av säkerhetsskäl och de uppgifter som du inte har sparat behöver du fylla i på nytt.
Spara inte uppgifter i e-tjänsten under en längre tid – vid uppdateringar raderas sparade utkast som inte skickats in till oss. Du öppnar ditt sparade ärende på Min sida, här uppe till höger.
Vår hantering av personuppgifter i e-tjänsten
Läs om hur vi hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har